Reklamation

Retur och reklamation

Vanliga frågor

Hur gör jag om jag har ångrat mitt köp?

Som privatkund har du 14 dagar ångerrätt, men tänk på att det är du som står för returfrakten och att den fraktkostnaden du har betalat när du beställde varan, inte betalas tillbaka. Du har ansvar för varan till dess att den kommit till Låsgiganten. Varan måste returneras i originalförpackning och får inte vara öppnad. Varor som är specialbeställda till dig, omfattas inte av ångerrätten.

  1. Använd formuläret till höger för att skapa ett ärende. Välj "Ångrat mitt köp" i fältet för orsak till retur.
  2. Skicka varan till Låsgiganten, Ånghammargatan 8, 721 33 Västerås, glöm inte att bifoga följesedeln du fick med leveransen.

Vad gör jag om det är fel på varan?

Om du anser att det är fel på en vara måste du kontakta oss snarast men senast 2 år efter att du mottog varan. För att du ska kunna reklamera en vara ska felet vara ursprungligt, dvs det ska ha funnits när du fick varan. Innan du reklamerar en vara kontakta tillverkarens support. Ofta kan problem lösas med rätt instruktioner.

Om inget hjälper, gör så här:

  1. Använd formuläret till höger och ange "fel på varan" som orsak till retur. 
  2. Beskriv noggrannt felet och ange artikelnummer för de artiklar det gäller. Bifoga gärna bild/film om du kan. Vi kontrollerar/testar insända varor i enlighet med din felbeskrivning. Det är därför en fördel om den är så utförlig som möjligt.
  3. Skriv också om du vill ha en ersättningsvara skickad till dig, innan reklamationen är godkänd av tillverkaren. Observera att om reklamationen inte blir godkänd, så kommer du att debiteras för ersättningsvaran och frakten.
  4. Inom kort får du en retursedel som du klistrar på paketet (klistra över eller ta bort den gamla fraktsedeln)
  5. När varan returnerats och reklamationen godkänts kompenserar Låsgiganten dig i enlighet med reglerna i konsumentköplagen (2022:260) genom reparation av befintlig produkt, genom en ny likvärdig produkt eller genom att du återfår din betalning för produkten (inkl. frakt)
  6. Om vi konstaterar att varan inte har något fel som omfattas av Låsgigantens felansvar (exempelvis på grund av yttre påverkan, fleinstallation eller handhavande) debiteras du en avgift för felsökning och frakt för att täcka Låsgigantens kostnader för returen.

Vad gör jag om det är fel vara i leveransen?

Tyvärr slår den mänskliga faktorn till ibland och det blir fel. Skulle din leverans inte motsvara det du beställt, åtgärdar vi det snarast. Gör så här:

  1. Använd formuläret till höger och välj "Fel varor i leveransen"
  2. Skicka bild på de felaktiga varorna och beskriv kort vad som blev fel
  3. Vi kommer inom kort att skicka dig rätt varor (naturligtvis utan frakkostnad) samt en retursedel som du klistrar på paketet med den felaktiga leveransen, och lämnar till närmaste DHL-servicestation.