Köpvillkor & Integritetspolicy
Om Låsgiganten AB
Låsgiganten AB (org.nr 556942-5233) har sitt säte i Västerås. Företagets postadress är Ånghammargatan 8, 721 33 Västerås.
Önskar du komma i kontakt med oss, använd formuläret under Kundservice med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
Beställning
När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Du som kund ansvarar för att dina leveransuppgifter är korrekt ifyllda. Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via Kundservice.
Beställningsvaror
En beställningsvara är en produkt som tas hem från leverantör efter lagd order och som normalt inte lagerförs. Leveranstiden för beställningsvaror kan därför vara längre än för lagervaror.
- Vanliga beställningsvaror (standardprodukter): Dessa omfattas av den vanliga ångerrätten (se avsnitt Ångerrätt).
- Specialanpassade beställningsvaror: Om en vara har tillverkats eller anpassats särskilt efter kundens önskemål (t.ex. måttbeställning, gravyr, specialkonfiguration eller annan tydlig personlig prägel) gäller inte ångerrätten. Genom att slutföra köpet av en specialanpassad beställningsvara godkänner du att ångerrätten inte gäller.
Vid förskottsbetalning av beställningsvaror som inte kan levereras återbetalas hela beloppet utan dröjsmål.
Leverans
- Våra normala leveranstider är 1–5 dagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.
- Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) eller om innehållet i leveransen är felaktigt, ska du kontakta oss via Kundservice snarast eller inom 14 dagar från mottagen leverans.
- För alla paket som inte hämtas ut debiteras en avgift på 250 SEK. Avgiften motsvarar kostnaderna för expeditionsavgift, drivmedelskostnad, returfrakt och hantering.
- Vid direktleverans hem eller företag är det viktigt att du anger korrekta uppgifter vid beställningen. Om försändelsen inte kan levereras till mottagaren och istället skickas till närmaste paketcentral kan extra avgifter tillkomma, till exempel för returfrakt, lagerhållning och administrativa kostnader.
- Betalningsvillkor är 30 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift på 60 SEK samt dröjsmålsränta och ev. inkassokostnader.
- Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka det till oss. Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ej uthämtat och debiteras därefter.
Priser
- Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
- Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset eller häva köpet vid felaktiga priser.
Ångerrätt för konsumenter
Vid köp av varor på webbplatsen har du som privatkund 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.
Vid nyttjande av din ångerrätt
- Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss via Kundservice, ange ditt namn, e-postadress, orsak och ordernummer samt vilka varor som returneringen gäller ska framgå klart och tydligt.
- Du bör omedelbart och senast inom 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
- Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur. Produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
- På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
Ångerrätten gäller inte vid
- Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen har brutits.
- Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits.
- Specialtillverkade eller specialanpassade beställningsvaror som har skräddarsytts särskilt åt dig eller fått en tydlig personlig prägel.
- Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
- Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
- Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.
Om du handlar som företag och ångrar ditt köp, tar vi emot ej använda varor med ett värdeavdrag på 25%, dock senast 10 dagar efter mottagandet.
Reklamation och klagomål
- Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
- Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
- Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
- Om du behöver hjälp av en låssmed ska du kontakta oss för bokning av en ASSA-godkänd låssmed.
Hur går du tillväga vid reklamation?
- Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till Kundservice där du anger ditt namn, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
- Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
- Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
- Vi kontrollerar/testar insända varor i enlighet med den felbeskrivning som du uppgivit. Om vi konstaterar att varan inte har något fel som omfattas av vårt felansvar (exempelvis på grund av yttre påverkan eller felaktig montering) debiteras en avgift för felsökning och frakt för att täcka våra kostnader för returen.
Ansvarsbegränsning
- Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
- Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets kontroll (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
- Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
Produktinformation
- Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post- och telestyrelsens hemsida.
Cookies och spårningsteknologi
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post- och telestyrelsens hemsida.
Detaljerad cookieinformation
Nedan finner du en fullständig lista över alla cookies som används på vår webbplats, indelade i kategorier baserat på deras syfte:
Nödvändiga cookies
Dessa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera korrekt och kan inte stängas av i våra system.
| Namn | Beskrivning | Leverantör | Varaktighet |
|---|---|---|---|
| cookieconsent_status | Denna cookie är associerad med appen Consentmo GDPR Compliance och används för att lagra kundens samtycke. | Consentmo | 1 år |
| cookieconsent_preferences_disabled | Denna cookie är associerad med appen Consentmo GDPR Compliance och används för att lagra kundens samtycke. | Consentmo | 1 dag |
| _ab | Används för att kontrollera när admin-fältet visas på butiken. | Shopify | 1 år |
| _abv | Behåller det kollapsade tillståndet för admin-fältet. | Shopify | 1 år |
| _checkout_queue_token | Används när det finns en kö under kassan. | Shopify | 1 år |
| _identity_session | Handlarautentisering: Huvudsessionscookie för identitetsautentisering. | Shopify | 2 år |
| _master_udr | Permanent enhetsidentifierare. | Shopify | Session |
| _merchant_essential | Innehåller viktig information för korrekt funktionalitet av handlarytor som adminområdet. | Shopify | 1 år |
| _pay_session | Rails-sessionscookien för Shopify Pay. | Shopify | Session |
| _shopify_country | Används för Plus-butiker där prisvaluta/land ställs in från GeoIP. | Shopify | 30 minuter |
| _shopify_essential | Innehåller viktig information för korrekt funktionalitet av en butik som session- och kassainformation. | Shopify | 1 år |
| _shopify_essential_ | Innehåller en ogenomskinlig token som används för att identifiera en enhet för alla väsentliga ändamål. | Shopify | 1 år |
| _shopify_test | Används för att kontrollera cookie-funktioner på klienten. | Shopify | 1 minut |
| _storefront_u | Används för att underlätta uppdatering av kundkontoinformation. | Shopify | 1 minut |
| _tracking_consent | Används för att lagra en användares preferenser om en handlare har ställt in integritetsregler i besökarens region. | Shopify | 1 år |
| auth_state_* | Lagrar autentiseringstillstånd innan kunder omdirigeras till tredje part för autentisering. | Shopify | 25 minuter |
| cart | Innehåller information relaterad till användarens varukorg. | Shopify | 2 veckor |
| cart_currency | Används efter att en kassa är slutförd för att initiera en ny tom varukorg med samma valuta. | Shopify | 2 veckor |
| checkout | Används av kassan för att identifiera användaren. | Shopify | 21 dagar |
| checkout_token | Används av kassan för att identifiera användaren. | Shopify | Session |
| customer_account_locale | Används för att hålla reda på en kundkontos språkinställning när en omdirigering sker. | Shopify | 1 år |
| discount_code | Lagrar en rabattkod för nästa kassa. | Shopify | Session |
| hide_shopify_pay_for_checkout | Ställs in när en köpare avvisar Shop Pay-inloggningsmodalen under kassan. | Shopify | Session |
| identity-state | Lagrar en hash av oauth-flödestillståndet mellan omdirigeringar. | Shopify | 1 dag |
| identity_customer_account_number | Lagrar en identifierare som används för att underlätta inloggning över kundens konto- och butiksdomäner. | Shopify | 12 veckor |
| in_checkout_profile_preview | Används för att avgöra om en handlare är i en förhandsvisningssession för kassaprofil. | Shopify | Session |
| keep_alive | Används när internationell domänomdirigering är aktiverad för att avgöra om en begäran är den första i en session. | Shopify | Session |
| localization | Används för att lokalisera varukorgen till rätt land. | Shopify | 2 veckor |
| login_with_shop_finalize | Används för att underlätta inloggning med Shop. | Shopify | 5 minuter |
| master_device_id | Handlarautentisering: Permanent enhetsidentifierare, offentlig version. | Shopify | 1 år |
| order | Används för att tillåta åtkomst till data på köparens orderdetaljsida. | Shopify | 3 veckor |
| profile_preview_token | Används för förhandsgranskning av kassaanpassningar. | Shopify | 5 minuter |
| shop_pay_accelerated | Indikerar om en köpare är berättigad till Shop Pay accelererad kassa. | Shopify | 1 år |
| shopify_pay | Används för att logga in en köpare i Shop Pay när de kommer tillbaka till kassan på samma butik. | Shopify | 1 år |
| shopify_pay_redirect | Används för att påskynda kassaprocessen när köparen har ett Shop Pay-konto. | Shopify | 1 år |
| skip_shop_pay | Inaktiverar Shop Pay som betalningsmetod för en kassa. | Shopify | 1 år |
| storefront_digest | Lagrar en digest av butikslösenordet, vilket gör att handlare kan förhandsgranska sin butik medan den är lösenordsskyddad. | Shopify | 1 år |
| theme | Används för att bestämma temat för butiken. | Shopify | 1 vecka |
| user | Används i samband med Shop-inloggning. | Shopify | 1 år |
| user_cross_site | Används i samband med Shop-inloggning. | Shopify | 1 år |
Statistik-cookies
Dessa cookies hjälper oss att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla in och rapportera information anonymt.
| Namn | Beskrivning | Leverantör | Varaktighet |
|---|---|---|---|
| _landing_page | Fångar landningssidan för besökare när de kommer från andra webbplatser. | Shopify | 2 veckor |
| _merchant_analytics | Innehåller analysdata för handlarsessionen. | Shopify | 1 år |
| _orig_referrer | Låter handlaren identifiera varifrån människor besöker dem. | Shopify | 2 veckor |
| _shopify_analytics | Innehåller analysdata för köparytor som butiken eller kassan. | Shopify | 1 år |
| _shopify_ga | Innehåller Google Analytics-parametrar som möjliggör korsdomänanalys. | Shopify | Session |
| _shopify_s | Används för att identifiera en given webbläsarsession/butikskombination. | Shopify | 30 minuter |
| _shopify_y | Shopify-analys. | Shopify | 1 år |
| shop_analytics | Innehåller nödvändig köparinformation för analys i Shop. | Shopify | 1 år |
Marknadsföring-cookies
Dessa cookies används för att spåra besökare över webbplatser för att visa relevanta och engagerande annonser för den enskilda användaren.
| Namn | Beskrivning | Leverantör | Varaktighet |
|---|---|---|---|
| _shopify_marketing | Innehåller marknadsföringsdata för köparytor som butiken eller kassan. | Shopify | 1 år |
Preferens-cookies
Dessa cookies gör det möjligt för webbplatsen att komma ihåg information som ändrar hur webbplatsen beter sig eller ser ut.
| Namn | Beskrivning | Leverantör | Varaktighet |
|---|---|---|---|
| shopify_override_user_locale | Används som en mekanism för att ställa in användarspråk i admin. | Shopify | 1 år |
Hantera dina cookie-inställningar
Du kan när som helst ändra dina cookie-inställningar genom att:
- Använda cookie-bandern som visas på webbplatsen
- Ändra inställningarna i din webbläsare för att blockera eller ta bort cookies
- Kontakta oss via kundservice för hjälp med cookie-inställningar
Observera att om du väljer att blockera vissa cookies kan det påverka funktionaliteten på vår webbplats.
Personuppgifter
- Genom att handla hos Låsgiganten AB accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
- Låsgiganten AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
Vad är en personuppgift?
- En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
Vilka uppgifter lagrar vi?
- För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
- Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
Rättslig grund
- I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
- Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
Betalleverantör:
- Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
- Den betalleverantör (betaltjänst) som vi använder oss av är: Svea Bank AB.
Fraktbolag:
- För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
- Det fraktbolag vi samarbetar med är Schenker.
Nyhetsbrev:
- Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
Rätten till tillgång
- Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
Rätt till rättelse
- Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
Rätten att bli glömd
- Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
Ansvarig för dataskydd
- Låsgiganten AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs. Vid frågor skicka ett meddelande till kundservice@lasgiganten.se
Så skyddar vi dina personuppgifter
- Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
- Vi använder Shopify som e-handelsplattform vilket är ett av Europas mest använda system.
Ändringar till de Allmänna Villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i dessa villkor. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
Tvist och lagval
- I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se ec.europa.eu/consumers/odr/main.
- Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
- Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.
Leverans 1-3 arbetsdagar
Säkra betalningar med Svea
Endast kända varumärken
Logga in
